La fortuna
22 juli 2024 - La Fortuna, Costa Rica
In de ochtend gaan we naar de vulkaan, de Arenal. We beginnen met een mooie hike door het regenwoud. Het is de eerste keer dat we onze regenjassen nodig hebben. Maar die gaan ook heel snel weer uit, want het is veel te benauwd.
Het is vochtig, de nevel hangt tussen de bomen, cicades maken een prachtig geluid, en de druppels vallen naar beneden. Het is prachtig om hierin rond te lopen, juist die nevel maakt alles nog mooier. Het is een fijne, mooie wandeling waarin we boven prachtig uitzicht hebben. Alleen niet van de vulkaan zelf, die is volledig gehuld in de mist.
We pakken nog een lava trail, het landschap wordt pikzwart, met daarop felgroene plantjes. De stenen worden langzaamaan rotsen en paden moeilijker begaanbaar. De stilte die je om je heen hebt is onbeschrijfbaar, als je even een momentje pakt om stil te staan, voel je je helemaal alleen. En dat is wel echt even genieten.
We lopen via een groen meer terug richting de bus, waar onze chauffeur Roy weer een giftige slang heeft gespot.
De middag brachten we een bezoek aan een boerderij, we begonnen met een lunch met producten die alleen van de boerderij af kwamen. En een keer geen hamburgers! Haha.
Daarna kregen we een rondleiding. Het was voornamelijk erg leuk voor de kinderen, een gids die grapjes maakt doet altijd goed.
Maar ze vonden het vooral leuk om te zien hoe alles groeide, waar het vandaan kwam en wat het proces is. Stervrucht, advocado, cassave en nog meer.
De cacaobonen vielen erg in de smaak, als je de vrucht open maakt en meteen in je mond doet, met de pulp er nog omheen. Dan smaakt het mierzoet, naar mango.
Maar bij het suikerriet vonden ze het vooral erg leuk. Meppen op een grote stengel suikerriet, en daarna ging die door de maler. Alle kinderen mochten helpen, en er kwam een heerlijke sap uit. Het sap zou werken als een soort Red Bull, en de terug weg in de bus waren het kleine stuiterballen. Dus ik denk dat het klopt 😆
Gelukkig is er nog tijd om in het zwembad te plonzen, energie eruit.
We pakken savonds een taxi, even het dorpje in. Ben vind wat kado's voor ons, Tom ziet een mooie armband, en daarna lekker eten. Vanavond even met zijn 4en erop uit, samen uno spelen en lekker eten.

